Ripalla ohjelmistossa "kilpakoukkuset" sovellettuna:

-Paikallaolo porukassa; meinasi vinkua jätön jälkeen, kävin hetken pitämässä kuonosta ja rauhoittelin, jonka jälkeen makasi ok.

---------------------

- Lyhyt seuraaminen- kehu. Vähän oli "matkustamista mukana" alkuun, mutta taisi petrata ennen loppua.

- Istuminen- herkkua rasiasta, ok!

- Luoksetulo (suora)- nami: vähän katseli Satsua, heittäiskö jotain, mutta ok vauhdilla sivulle saakka.

- Ruutu- palkka pysymisestä. Tää oli hyvä! Alussa vinkui, mutta kun odotettiin niin hiljeni. Meni ok vauhdilla määrätietoisesti ja seis ok, maahan. Tässä voisin odottaa vielä hitusen piempään, että Blondi kerkeää varmasti suorittaa edellisen tehtävän ja linjasto voi ottaa vastaan uuden käskyn :) Kun lähdin kävelemään, vähän katseli ympärilleen josko herkku lentäisi, mutta pysyi hyvin maassa kävelyt ja Satsun käskytykset. Käännyin ja menin kehuen palkkaamaan ruutuun ja sai syödä namia rasiasta.

- Metalli: karkasi ja paluu ravilla.

- Hyppy: karkasi ja paluun alku ravilla. Mutta poimi+ piti kapulaa hyvin ja meno kovin määrätietoinen vaikka ei siis käskyä odotellut :) Annoin mennä

- Tunnari: muistutin herkkupurkista taskussa. Oma + vieraat pieniä kekoja, haisteli aika kauan, mutta oma löytyi ja tuli sivulle saakka. Namia purkista.

- Kauko: porukkaa selän takana, eka istuminen ja menin palkkaamaan. ok.

-------------------------------

Ripa selviintyi liikkeistä yllättävän hyvin! Nyt se periaatteessa osaa, kunhan vaan koko ketju onnistuisi kerralla. Paljon täytyy vavistaa paloja ja kehitellä silloin tällöin ketjuja kestävyyteen. Ehkä me niihin kisoihin?

Muistiinpanoja päivän jutusteluista:

ASENNE? JÄRKEVÄ TREENAAMINEN?

MITEN PAKETTI SAADAAN PYSYMÄÄN KASASSA, JOTTA KISA ONNISTUISI?

 

-Treenaamisessa useita osa-alueita, tärkeintä treenata asennette!!

  

1. Perustreeni

2. Liikkeiden osat

3. Ketjuttaminen

4. Kokonaiset liikkeet- kisa

 

Asenne = motivaatio, vauhti ja halu tehdä ohjaajan kanssa asioita.

 

Paketti rakennetaan leikin kautta. Leikkiä eri paikoissa- mikä tahansa paikka niin koira valitsee leikin ohjaajan kanssa.

 

Koiran on ilahduttava kehusta ja palkalla on oltava arvo koiran mielessä. Koiran on tiedettävä, että teki tosi hyvin kun sitä kehutaan. Ensin ääni ja sitten palkka. Treenamalla kehulle merkitys koira saadaan työskentelemään pitempään ja pitempään ennen varsinaista palkkaa.

 

Treenatessa uusia asioita alussa houkuttelu, mutta ”työstä saa palkan”- tarjoamisen ruokkiminen pian peliin! Koiralle tulee ajatus, että on hyödyllistä tehdä asioita ja kannattaa olla itse aktiivinen ja tarjota temppuja ohjaajalle.

 

Leikkimällä vahvistetaan heikoimpia osia ja niitä leikitään kaikista eniten. Vaikka olisi kiva tehdä helppoja ja onnistuvia osia eniten, mutta HEIKOINTA OSA-ALUETTA ON VAHVISTETTAVA ENITEN. Vähitellen leikeistä tulee liikkeiden osia. Keskity osiin ja opeta osia mitä haluat koiran tekevän, älä opeta ja palkkaa osia mitä et sen haluat tekevän.

 

Ennen treeniä suunnitellaan mitä ja miten treenataan. Treenin jälkeen on hyvä miettiä edistyikö asia (tätä teen huonosti).

 

Ketjuttaminen:

Voi ketjuttaa kaiken maailman paloja, ei tarvitse olla kokonaisia liikkeitä. Tällä opetetaan samalla palkkaamattomuutta ja tulevaa kisakestävyyttä. "Temppuradat"

 

Esim. Seuraaminen -> kehu -> seuraavan liikken alku -> palkka